Și ce dacă stăm acasă? Mintea poate zburda prin orice e-book alege ea!

Niciodată nu a fost instruirea la distanță o provocare mai mare pentru profesori și elevi. Iar, în acest context, calitatea conținuturilor și a sarcinilor de lucru pe care elevii le primesc este cu atât mai importantă. Pentru că trebuie să fie utile, relevante și, nu în ultimul rând, atractive. Plictiseala care caută să se strecoare perfid în orice oră de curs, pe care profesorul o risipește ca prin farmec cu o intervenție inspirată, devine un dușman redutabil atunci când elevii studiază de acasă.

Un posibil model de activitate care ar răspunde cerințelor de mai sus s-a desprins din ideile pe care le-am găsit în blogul lui Jenifer Gonzalez. E vorba despre activitățile de tip „inventarierea informației” („curation” în engleză). Mai multe informatii de la sursă găsiti aici . Sunt activități care presupun că elevul trebuie să treacă în revistă un set de resurse de documentare și să extragă din ele informația pe care o consideră relevantă în raport cu un criteriu și să o organizeze.

Un exemplu ar fi o activitate de genul „Cele mai interesante 3 informații despre Războiul de Independență”. Elevilor li se indică resursele pe care le pot folosi (ex. secțiune de manual, pagină de Wikipedia, clip video). Li se explică criteriul în funcție de care trebuie să selecteze informațiile. Spre exemplu: „Din materialele de studiu indicate, alegeți 3 informații legate de Războiul de Independență care v-au reținut atenția. Ierarhizați-le în funcție de cât de importante le considerați. Justificați în maxim 100 de cuvinte fiecare alegere.”

Elevii trebuie să parcurgă materialele date, să înțeleagă informațiile pe care acestea le prezintă și apoi să aleagă aspectele care le-au suscitat interesul. Materialele de documentare indicate trebuie alese astfel încât să fie suficient de ofertante sub aspectul informației pe care o furnizează, bogate în elemente de interes nu doar pentru pasionații de istorie. Însă rezultatul merită efortul. Elevii nu mai memorează informații, le analizează și le evaluează relevanța în funcție de propria ierarhie de interese. Fiecare punct de vedere e binevenit, fiecare abordare contează. Nu mai reproduc opinia unui autor de manual, formulează opinii proprii și le argumentează. Sunt genul de activități care l-ar face până și pe Bloom să fie mândru de noi și de felul în care i-am pus la treabă taxonomia.

Lista de teme pentru acest tip de sarcină de lucru e nesfârșită. „Cele mai spectaculoase 5 clădiri în formă de paralelipiped”, „Cele mai frumoase 7 metafore din hit-urile momentului”, etc. Fără a se limita la a trezi interesul elevilor, o astfel de activitate poate să servească obiective educaționale precise, spre exemplu cerându-le elevilor de clasa a IV-a să identifice pe imagini fețele, muchiile și vârfurile pentru fiecare dintre clădirile în formă de paralelipiped pe care le-au ales.

Dar dacă am putea să mergem mai departe de atât? Dacă nu ne-am mulțumi cu o simplă temă, dacă am încorpora în ea și un element de creativitate? De ce să nu le propunem elevilor să își organizeze ideile sub forma de mini e book? Sună complicat? Nu e. E suficient să folosești un software pentru prezentări, să îți salvezi rezultatul muncii în format pdf și ai obținut cel mai simplu e-book.

Din punctul nostru de vedere, unealta perfectă pentru o asemenea sarcină e Google Slides. E disponibil on-line, gratuit și oferă toate instrumentele pentru a crea pagini atractive. Aplicația poate fi folosită la fel de bine și de pe tabletă sau telefon, nu doar de pe PC sau laptop. În plus, pentru cei care folosesc PowerPoint, trecerea la Google Slides este foarte ușoară.

Mai mult, Google Slides este o aplicație colaborativă. În cazul unor proiecte mai complexe, elevii pot lucra în echipă, partajând materialul și contribuind fiecare la realizarea lui. Fiecare contribuție poate viza o anumită secțiune din e-book sau o anumită etapă din procesul de elaborare (ex. colectarea de imagini, design-ul, etc.).

Elevii pot partaja cu profesorul rezultatul muncii lor, iar profesorul poate da feedback chiar pe materialul la care se lucrează. Rezultatul final poate fi încărcat ușor pe o platformă cum e Google Classroom și poate fi folosit ca material de studiu de către alți elevi.

Etapele realizării e-book-ului sunt prezentate în galeria de mai jos.

Suntem convinși că genul acesta de activitate ar fi pe placul și în folosul multor elevi, chiar dacă îi lipsesc podoabele multimedia. În ciuda mantrelor pe care le recită profeții e-learning-ului, nu sunt absolut necesare animații sau quizuri pentru a crea resurse educaționale interactive. Pentru că interactivitatea nu atârnă de cursorul unui mouse. E în mintea celui care învață, în fiecare descoperire interioară pe care o face de pe urma unei lecții bine construite.